Algemeen Kristelijk Kunstenaarsverbond

Kunstenaars



 

Name: Annelies Abelmann

Discipline: artist

Residence: Maastricht

Website: www.nonetheless.nl (to be released in april 2022) and www.anneliesabelmann.com

Email: a.abelmann@outlook.com


Processing the myriad of images that can emerge in an average person's mind takes more than a lifetime and seems like a confusing journey. However, after sixty years, I can categorise all these images into a few categories: nature, human existence and spirituality. And as a trained archivist, I cherish the classification: " themes that cannot be classified". In 2022 I want to work on images that refer to language in all its manifestations, supplemented by visualisations that won’t fall in pigeonholes.


  Abelmann the language of water 2890JPG




Naam:                 Marleen B. Berg            

Discipline:           beeldend kunstenaar, 2D en 3D

Woonplaats:           Zeist

Website:              www.mbberg.nl

E-mail:               marleen@mbberg.nl


Haar materiaal is aards tegenover transparant: tegenstellingen die elkaar versterken. Ze gebruikt doorzichtige emaillekleuren op verweerd koper, maakt fotomontages waar beelden vloeiend samengevoegd worden: werk geïnspireerd door Psalm én Hooglied, verbeeldend de mystieke weg die de mens gaat. Ze maakt beelden en voorwerpen voor spiritualiteit in het dagelijkse leven, in een stiltecentrum, in de kerk. Wandobjecten, schalen, kandelaars, kruizen – gemaakt om te zoeken, te openen, te verbinden. Ook maakt zij in opdracht portretten naar het leven, door foto's samen te voegen tot een beeldend verhaal.

kruis_breedjpg
 

 


 

Alie de Boer (1951)

kunstaliedeboer.nl


Voor mij is het element water vrouwelijk, het element vuur mannelijk. Waarbij ik opmerk dat in mijn visie water en vuur altijd samenwerken om tot een geheel te komen.

Zo is het vuur noodzakelijk om ons warm te houden en stilt het water onze dorst. Zonder water is het hevigste vuur niet meer te temmen. Onze passie, ons innerlijke vuur, heeft dus water nodig om deze passie te laten stromen. Het een kan gewoon niet zonder het ander.

Mijn inspiratiebron (passie) is de kunst in de kerken voornamelijk in Italië. De mystieke sfeer en de fantastische kunst (o.a. fresco’s) van de talloze kerken in afwisseling met een prachtige natuur. Ook hier komt voor mij weer het water en vuur terug.

Levensadem

Dit was mijn inspiratie voor mijn beeldboeken genaamd: ‘Levensadem’. Daarin verwerkt zit mijn passie, mijn vuur. Het water zie je terug in de stroom aan boeken door mij gecreëerd. Het zijn er 12 in totaal, net zoveel als er apostelen zijn geweest. Zes zwarte boeken en zes grijze boeken die gezamenlijk in kruisvorm worden opgesteld.

De stalen priester

De rol van ‘de vrouw in de kerk’. Het water en vuur komen samen in dit werk. Het water zijn in deze de 12 vrouwenfiguren die in een kring om de priester heen staan. Waarbij de priester staat voor het vuur. Het water zorgt voor een frissen stroming in de kerk, de rol van de vrouw in de kerk wordt namelijk duidelijk naar voren gehaald in dit werk. Daar zet het vuur, de priester zijn mijter voor af.


Rob de Boer (1950)




Udo Braehler (1949)

www.udokunst.com


Udo werkt vaak met collages. Zorgvuldig gerangschikt, op het doek geregisseerd met kleuren en afbeeldingen. Braehler’s schilderijen zijn esthetisch, maar met maatschappijkritische onderwerpen. Waarom religieuze kunst? Kunst is vaak beter in staat een tipje van de Goddelijke sluier op te lichten dan andere theoretische verklaringen. De devotie en ontroering die je voelt bij religieuze beelden en muziek staat mogelijk dichter bij God dan 1000 woorden.


Jaques van den Dool (1942)


Hij studeerde orgel, improvisatie en schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium bij Stoffel van Viegen en Cor Kee. Hij won in 1965 'De Zilveren Noot' op het improvisatieconcours te Bolsward.
Van 1966 tot 2011 was Jacques van den Dool cantor-organist van de Grote Kerk der Hervormden te 's-Hertogenbosch en dirigent van het Christelijk Gemengd koor Cantabile in Den Bosch. Daarnaast heeft hij diverse koren en orkesten geleid in 's-Hertogenbosch, Zaltbommel en Druten. Ook was hij vele jaren muziekdocent aan het Koninklijk Wilhelmina College te Culemborg. Als organist heeft Jacques van den Dool veel orgelconcerten gegeven in Nederland, in Engeland, Frankrijk, Duitsland, en in de USA, Canada, de Nederlandse Antillen en Taiwan.



 

Naam:               Gerda P. Elsenaar

Discipline:         Schilderen, ruimtelijk werk

Woonplaats:         Meppel

Website:            www.gerdaelsenaar.nl

E-mail:             gp@gerdaelsenaar.nl


In de loop van de tijd kwamen diverse technieken aan de orde: textiel, gombatik, aquarel (o.a. sepia-model), fotografie, olieverf, ruimtelijk werk. Inspiratiebronnen kunnen overal zijn: mensen, reizen, poppenspel, (gevonden) voorwerpen, wereld onder water. In de schilderijen is veel herkenbaar, maar het gaat niet om de letterlijke weergave van wat er te zien is. Door “spelen” met gedachten, voorwerpen, situaties en vooral kleur ontstaat een nieuwe wereld, waarin humor een belangrijk gegeven is.

DSCF8087JPG



 

Irma Frijlink (1951)


www.irmafrijlink.nl 

Irma Frijlink is textielkunstenaar. Zij tekent met de naaimachine op industrieel vilt. Vervolgens worden er delen weggesneden waardoor er transparantie ontstaat.


De Verstotenen

Honderd miljoen mensen zijn op dit moment op de vlucht. De wereld staat in vuur en vlam. Hierdoor zijn er heel veel individuen, zowel vluchtelingen als daklozen, verstoken van een veilige plek waar zij zich thuis mogen en kunnen voelen.

Irma zou al deze mensen zo’n veilige plek willen bieden. Zoals haar huis een cocon is waarin zij zich kan terugtrekken en waar zij zich veilig voelt.

Irma vroeg zich af: ‘Hoe kan ik toch een beetje troost bieden en een klein plekje waar iemand zich veilig voelt ook al is het in de open lucht.’ Zij besloot een antimakassar als uitgangspunt te nemen. Deze heeft zij sterk vergroot en neergelegd op straat. De thuisloze kan hierop plaatsnemen. Het is op dat moment zijn thuis. Hopelijk geeft deze plek allereerst een gevoel van herkenning en, al is het voor heel even, een gevoel van thuiskomen.


(Een antimakassar is een kleedje, vaak van kant, dat op de bovenkant van een stoel of bank gelegd wordt om deze te beschermen tegen oliën en gels. Overal in de wereld zie je in veel huishoudens deze kleedjes opduiken.)

Irma Frijlinkjpg

 





Naam:               Jan Haen

Discipline:         schilderen (bijzonder muurschilderen)

Woonplaats:         Weesp

Website:            janhaen.jimdo.com

E-mail:             jan.haen@kpnmail.nl


Priester- kunstenaar. Geboren 1944 Eindhoven. Studie Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Pretoria, Zuid Afrika.

Door toeval ben ik ben ik begonnen aan muurschilderingen maken in eenvoudige kerken in Zuid Afrika. Dit schilderen gebeurt in samenwerkingsverband. De opdrachtgevers zijn meestal parochies, scholen, maatschappelijke instituten, en dergelijke. De afspraak is dat ik ontwerp maak naar de wensen van de opdrachtgever. Het aanbrengen op de muur gebeurt met vrijwilligers ter plekke. Ik teken het ontwerp op de muur. De vrijwilligers, meestal ongeschoolde, oftewel geen geoefende mensen schilderen het ontwerp onder mijn leiding. De verf die hiervoor gebruikt wordt is acryl. Mijn muurschilder activiteiten worden uitgevoerd via de Stichting Collaboration Art Projects International. Deze projecten zijn in een aantal Europese en Afrikaanse landen tot stand gekomen.

Ik schilder ook in waterverf, acrijl en mixed media. Ik teken en schilder op allerlei ondergronden. Sinds kort schilder ik “verhaal dozen”dwz. Kartonnen dozen met een meestal religieusverhaal.

Ik heb ook veel tekeningen gemaakt voor verschillende tijdschriften.

 25jpg


Els Hollestelle


Mijn oog noteert beelden en flitsen van beelden die het bewaart en vastlegt.

De zeef van de tijd ontdoet veel van wat ik aan indrukken op doe van overtollige franje.

Wat overblijft dient zich aan in vorm en kleur.

Zo geven herinneringen aan vroegere zee vakanties een steeds wisselend beeld van lijnen en banen die een idee geven van lucht, horizon, water, branding en zand.

Het opkomen en wegebben van het zeewater doet me denken aan het komen en gaan van mensen en dierbaren in mijn leven.

Ook als ze zich terugtrekken, je ze moet loslaten en verliezen zijn ze voor je gevoel toch bij je; ver weg als het terugtrekkend water en tegelijk dichtbij als het opkomend tij: “Far and Near”.


Els Hollestellejpg



Naam:             Rita Hulsman

Discipline:       woordkunst (poëzie en collage)

Woonplaats:       Nieuwerkerk a/d IJssel

Website:          www.hulsmanenhulsman.nl/pages/woordkunst.html

E-mail:           ritahulsman@box.nl


Rita Hulsman volgde de opleiding interieurarchitectuur aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Van jongsaf geboeid door de taal, begon ze kort daarna ook te schrijven. Uiteindelijk koos ze voor het schrijversvak met als specialisaties architectuur, beeldende kunst en funeraire cultuur. Rita heeft een paar honderd artikelen, interviews, recensies en columns in verschillende bladen gepubliceerd, ze schreef bijdragen voor tentoonstellingscatalogi en publiceerde een reeks boeken over funeraire cultuur. Daarnaast begon ze gedichten te schrijven om de schoonheid en beeldende kracht van de taal optimaal tot hun recht te laten komen. Er verschenen enkele dichtbundels in eigen beheer 'Lichtend asfalt', 'Binnenstebuiten' (beide 2001), 'Spiegel' (2004) en 'Het licht zoekt zijn weg' (2010). Inspiratie voor de gedichten komt van vele kanten, zoals bijvoorbeeld een paar woorden in het voorbijgaan opgevangen, een daklijst die zich weerspiegelt in het water, de geur van gras, een foto in een krant of blad, asfalt na een regenbui, een herinnering, een schilderij, een ansichtkaart of een bijbeltekst.

opwittemuur1jpg



Naam:               Marijke Jager Burggraaff

Discipline:         textiele werkvormen

Woonplaats:         Heerenveen

Website:            www.marijkejager.nl

E-mail:             marijkejager@hotmail.com


Marijke Jager is textielkunstenares (1948) en woont in Heerenveen. Na de opleiding Creatieve Handvaardigheid behaalde zij de certificaten voor Textiele Werkvormen en Kunstgeschiedenis. Later ook voor het vak Tekenen. Voor haar monumentale wandkleden gebruikt zij een applicatietechniek, die zij met de hand uitvoert. De aangebrachte vormen zijn geknipt of gescheurd. De rafels die bij het scheuren ontstaan geven het werk een extra dimensie. De thema’s worden gestyllleerd uitgebeeld zonder afleidende details. Zij zoekt met eenvoudige beelden het wezen van een verhaal en gaat met die vereenvoudiging van vormen soms zover, dat de doeken abstract worden. Zij werkt graag in stoffen van één kleur. Deze kleur wordt afgewisseld met een steunkleur, als een onderwerp extra aandacht verdient. In haar wandkleden heerst rust in kleur en stijl. Een rust die maant tot overdenken. Haar werk is religieus. De kleden beelden Bijbelse verhalen of symbolen uit. Zelf zegt ze: “Mijn kleden hebben met geloof te maken en misschien moet ik zeggen, ze hebben met mijn geloof te maken, want ik kleur de verhalen in, op mijn manier. Ze begeleiden mijn zoektocht naar doel en zin en maken ruimte voor de plaats van God daarin.” Ze laat zich inspireren door de sporen van God die zij in de verhalen tegenkomt. De ogenblikken waar het goddelijke het menselijke raakt…

tweeluik  Zie de mensjpg

 

 


Annewil Jansen (1963)

 

www.kunst7.nl

De natuur vangen met al haar zintuigen. Haar kunstwerken zijn sfeerbeelden van grote gebaren en van subtiele nuances. Alles wat leeft blijft fascineren. Landschappen als de zee, kustlijnen, bossen en woestijnen voeden haar ideeën. Wonend aan de voet van de Sallandse heuvelrug, wandelt ze wekelijks in de vroeg ochtend in het bos en de heide, het is haar Hartland. Ze slaat de beelden al wandelend op in haar geheugen. Er is zoveel schoonheid te ontdekken, elk seizoen heeft haar eigen geur en kleur. Contrasten tussen licht en donker brengen kracht in haar werk en vormen een steeds terugkerend element. Schilderijen: Heartland met als thema: Vurig landschap.

 



Naam:               Elganan Jelsma

Discipline:         beeldend kunstenaar

Woonplaats:         Hilversum

Website:            www.elganan.nl

E-mail:             info@elganan.nl


Elganan is actief in de kunstwereld. Zowel organisatorisch, receptief en productief. "Ik vind met name de cross-over mogelijkheden tussen de diverse disciplines interessant. Ik wil me dan ook niet beperken, maar in de breedte actief zijn. Als ambassadeur van kunstenaars ga ik graag in dialoog met kunstenaars en met publiek.
 Met mijn opleiding (kunstacademie en lerarenopleiding richting tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis in Zwolle en Rijksuniversiteit Groningen: Kunsten, Cultuur en Media) en werkervaring (als zelfstandig kunstenaar, museumdirecteur, tentoonstellingmaker, recensent), word ik gevraagd en betrokken bij diverse kunstprojecten."

"Het thema in mijn eigen werk als beeldend kunstenaar is met name de mens. 
Ik werk in verschillende technieken en diverse maten, ik schilder met acrylverf, gebruik krijt en werk op papier en doek. Het werk is vaak zeer kleurrijk. In mijn grafische werk, de zeefdrukken en houtsneden laat ik zoveel mogelijk weg en beperk ik mij in vorm en kleur. Met mijn kunst wil ik ‘mooi’ en interessant werk tonen, een discussie losmaken en/of de kijker ‘raken’. Ik vind dat kunst iets ‘open’ moet laten, de kijker ruimte moet geven voor zijn eigen gedachten en inzichten.
 Bezig zijn met religie en kunst is voor mij het zoeken naar de essentie, het wezenlijke, naar waar het werkelijk om gaat in het leven."


'Elganan combineert schilderkunst en grafiek met textielobjecten, fotografie, illustratie en binnenhuisarchitectuur. … De fascinatie voor de mens en het menselijk handelen vormt een duidelijke rode draad door haar werk. Haar bevlogenheid en overtuigingskracht passen bij de expressionistische manier van werken.' Wim van der Beek.

Kunstprojecten via: www.pubart.nl

Naamloosjpg 


Naam:             Anneke Kaai

Discipline:       schilderen

Woonplaats:       Giessenburg

Website:          www.annekekaai.nl

E-mail:           info@annekekaai.nl


Laatste serie Gebeden

De werken van Anneke Kaai zijn getypeerd als “symbolisch abstract”, met uitzondering van de serie “Openbaring” en de “Portretten van vrouwen uit de Bijbel”. Als we de schilderijen van de serie, de “Gebeden”, bekijken, ontdekken we, dat deze met veel emotie zijn geschilderd. Deze expressie komt niet uitsluitend tot stand door een lichte beweging van pols of hand, maar door de beweging van de gehele arm c.q. het gehele lichaam. Hiervoor is “durf” is nodig. Deze gedurfde expressie zagen we incidenteel eerder in Annekes werk, bijvoorbeeld in “Psalm 22 “ (serie “Psalmen”) en ”Worsteling met God” (serie “Relaties met God”) (zie website). Ook de “Portretten van vrouwen uit de Bijbel” hebben een bijdrage geleverd aan deze expressionistische durf. De meeste kunstwerken uit de “Gebeden” zijn abstract–expressionistisch, maar ook figuratieve elementen komen in deze kunstwerken voor. De “Gebeden” nodigen (evenals de ”Psalmen”) ook meer uit tot een combinatie van abstracties en herkenbare elementen. Ook de bidder zelf heeft soms een plaats in de compositie.

De kunstenares werkt op plexiglas, soms in combinatie met andere materialen. Er is één kunstwerk in de serie dat qua techniek een uitzondering vormt. Het wordt vanuit de achterzijde belicht, waarbij door de transparantie van het werk een bijzonder effect ontstaat. Het is een nieuw experiment in Annekes werk en vergt een totaal andere aanpak van schilderen. Op deze bijzondere wijze is Jezus’ “Hogepriesterlijk gebed” tot uitdrukking gebracht.

De schilderijen van Anneke Kaai worden veelvuldig geëxposeerd in binnen- en buitenland, o.a. in Groot-Brittannië, Zwitserland, Polen, België en Spanje.

Alle series zijn (meertalig)in boekvorm uitgegeven waardoor haar werk, ook via de media, wereldwijd wordt verspreid .

Anneke Kaai verzorgt jaarlijks vele lezingen. Zowel in Nederland als in het buitenland bestaat veel interesse voor haar kunst. Zo was zij meerdere keren gastspreker op internationale conferenties, o.a. in Cambridge (Groot-Brittannië), Grand Rapids (USA) en in Canada.

In deze door beeldcultuur gedomineerde tijd zien we, dat geloof en kunst elkaar raken. De schilderijen van Anneke Kaai worden mede daarom veelvuldig gebruikt in erediensten, met name in de Verenigde Staten van Amerika en in Engeland. Zowel de nationale als internationale media besteden veel aandacht aan haar schilderijen en de wijze waarop deze tot stand komen.

Hannajpg

 


Math van Kampen (1938)


Math van Kampen is na de lagere school naar het seminarie gegaan en is in 1960 ingetreden in de orde der Minderbroeders Conventuelen. Na een studie filosofie en theologie is hij in 1966 tot RK-priester gewijd. Hij werd toen uitgekozen om in het seminarie leraar tekenen en handvaardigheid te worden. Om dat te worden ging hij studeren op de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten te Maastricht. Toen hij in 1971 afstudeerde met een rijks diploma plastische vormgeving was het seminarie opgehouden te bestaan en is hij professioneel kunstenaar geworden naast zijn pastorale werk. Als beeldhouwer maakt hij beelden in hardsteen en hout, en laat hij sculpturen en penningen gieten in brons. Ook illustreert hij in tijdschriften. Sinds de jaren zeventig is hij lid van het AKKV en is ongeveer twintig jaar bestuurslid geweest.        

Favoriete thema’s van Math van Kampen zijn buiten kinderen, ouderparen en markante figuren, schutsengelen, het zonnelied van St Franciscus, het zonnelied, Moeder Maria en vuur.                


Diana Kostman (1978)

artemisomnibus.nl

kunsthistoricus

 

Al van jongs af aan heb ik een grote liefde voor de beeldende kunst die na de middelbare school resulteerde in een studie kunstgeschiedenis. Kort na mijn afstuderen ben ik begonnen met het geven van kunsthistorische cursussen, lezingen en rondleidingen. Het is mijn passie mijn kennis over kunst uit te dragen en de toehoorders mee te nemen op een boeiende ontdekkingsreis door (een deel van) de kunstgeschiedenis. Mijn motto is “kunst opent je ogen” omdat ik geloof dat mensen door het kijken naar kunst met een vernieuwde open en wijde blik de wereld bekijken.

In 2016 ben ik met mijn partner IJsbrand van Dijk het project Artelicious gestart waarin kunst en het culinaire elkaar ontmoeten. Tijdens deze themabijeenkomsten wordt de weinig belichte culinaire kant van beroemde kunstenaars uitgelicht.

 


Monasterium Sint Lioba

www.kunstambachtlioba.nl

 

Ons Monasterium Sint Lioba is als collectief verbonden aan het AKKV

In onze ateliers wordt gewerkt met verschillende technieken. De kunst die we maken is veelal religieus geïnspireerd. Zo vind je bij ons op het terrein werkplaatsen voor het weven, keramiek, batik, beeldhouwen, edelsmeden, en sjabloon- en handdruk.



Naam:             Daan van Loenhout                        

Discipline:       schilderen, tekenen, boetseren

Woonplaats:       Oosterend/Texel

Website:          www.daanvanloenhout.nl

E-mail:           info@daanvanloenhout.nl


Filosofie is ‘liefde tot wijsheid’ en dat is de reden dat Daan van Loenhout kunst maakt die verbaasd doet staan maar ook de tongen los maakt. Hij schildert vaak met licht-doorlatend materiaal, soms bijna abstract. Maar omdat het hem om de inhoud gaat kiest hij meerdere wegen om zijn ideeën tot leven te brengen. Tot zeer realistisch en soms surrealistisch toe.

Daan van Loenhout is een veelzijdige schilder. Na zijn opleiding bij de kunstacademie in Arnhem heeft hij voornamelijk “trompe l’oeils” (wandschilderingen) en schilderijen in opdracht gemaakt voor bedrijven en particulieren. Na een aantal jaren o.a. in de reclamewereld actief te zijn geweest heeft Daan van Loenhout zich sinds 2004 als kunstenaar gevestigd op de mooie en bijzondere plek: stolpboerderij “De Goede Verwachting” bij Oosterend (Texel) met zijn eigen Galerie. Op Texel kan hij als kunstenaar zijn inspiratie ten volle opdoen. Zijn oorspronkelijke plan om filosofie op het canvas en in boetseermateriaal te beoefenen is hier eindelijk tot ontwikkeling gekomen

van Loenhout Wereldklok olieverf op linnen 2008jpg

 


Naam:               Greetje Majoor

Woonplaats:         Laren

Website:             www.greetjemajoor.nl

E-mail:              greetjemajoor@planet.nl


Het zoeken naar evenwicht in vorm en kleur vind ik belangrijk in mijn werk. Strakke lijnen en sterke kleuren hebben mijn voorkeur.

Ik vind het heel boeiend om bijvoorbeeld, door middel van muziek te komen tot een ontwerp. Er moet een verhaal achter zitten en dat verhaal wil en moet ik kennen om er mee te kunnen werken. Ik onderzoek mijn onderwerp daarom eerst grondig. Dit doe ik door informatie te verzamelen en het onderwerp uitgebreid te fotograferen,te tekenen en te schilderen.


De laatste jaren is mijn kleurgebruik veranderd net als het onderwerp, ”verval”, waar ik met diverse materialen en vormen mee werk.De spiraalvorm als symbool van oneindigheid, vind ik boeiend om te gebruiken, zowel in het platte vlak als ruimtelijk.Steeds blijf ik op zoek naar de uiterste grens van wat mogelijk is met het weefgetouw.


1-Meditatie greetje majoorjpg




Naam:               Jaap Majoor

Woonplaats:         Laren

Website:             www.jaapmajoor.nl

E-mail:              jaapmajoor@planet.nl


Gevoelens en emoties laten zich moeilijk onder woorden brengen.Grote ingrijpende ervaringen worden gevoeld. Bij het onder woordenbrengen, glipt de essentie, het wezen van de ervaring door de mazen van het woordennet. Het is als bij dromen. Zodra het woord de beschrijving nadert van het gedroomde, wijkt het verhaal. Over blijft het gevoel. Ingrijpende ervaringen zijn van universele aard. Verschillend in scenario en verhaal, is de uiteindelijk gevoelde vreugde, liefde, haat, het verdriet en het gevoel van onmacht,van gemeenschappelijk menselijke aard. Misschien is dat zelfs wel het enige dat de mensen onderling bindt.
Het werk van Jaap Majoor (1941) verbeeldt het gevoel- het bezinksel van het menselijk bestaan: zijn ervaringen, onze emoties. Zijn werk is niet onder woorden te brengen. Het gaat ook niet om het verhaal(zijn verhaal) achter de kleur en vormen, maat om de emotionele lading die uiteindelijk losgekoppeld van de privé- achtergrond, voor
ieder herkenbaar is. De verbeelding van de werkelijkheid, de realiteit van de droom: zij zijn op het linnen van onze huid geschilderd.De schilderijen jubelen, huilen zich los van de maker. Vrij. Zij zijn van niemand meer, maar voor iedereen. Wij kleuren ze zelf in en mengen ons eigen palet. Ik heb er veel aan gehad. Wat, kan ik niet zeggen. En dat is het hem nu juist!
Het oeuvre van Jaap Majoor treft de kijker. Er is sprake van een onuitgesproken contact. Het roept reactie op: ergernis,schouderophalen (maar toch…), herkenning. Zijn schilderijen hangen niet veel in galeries, maar aan de muren van het leven: in restaurant, bibliotheek, Sint Elisabeth Gasthof.En zo hoort het ook. (tekst: Jan Kees van de Werk)

3-IJsberg-olieverf-100x80cm majoor jaapjpg


Cathrien Milette (1965)


Van jongs af aan gaat haar interesse uit naar schilderen en tekenen enerzijds, en naar lesgeven aan diverse doelgroepen anderzijds. Na vele jaren basisschoolonderwijs te hebben gegeven, besloot zij alsnog haar droom te volgen en startte in 2014 de opleiding DBKV (docent beeldende kunst en vorming) aan de Hoge School voor de Kunsten ArtEZ in Zwolle. De afgelopen jaren speelt het verouderingsproces èn de ziekte van Alzheimer van de oudere generatie een grote rol in haar leven. Het idee om kunst met ouderdom en dementie te koppelen aan haar docentschap begon hierdoor vorm te krijgen. De combinatie van het overdragen van techniek, liefde voor het vak en persoonlijke coaching geven haar energie en zingeving. Door kunst kun je mensen aanzetten om ‘open’ te gaan.



Naam:                 Peter van Mierlo (1953)

Discipline:           Fotografie

Woonplaats:           Posterholt

Website:              www.petervanmierlo.com


Geboren in Twente in 1953, van 1976 tot 2019 gewoond in Hilversum en gewerkt als fysiotherapeut. In de jaren zeventig was fotografie al een hobby, met een degelijke Praktika camera. Het was de zwart/wit tijd en ik ontwikkelde zelf in de doka. Toen ik verhuisde naar het Gooi raakte het fotograferen op de achtergrond. 

 

Vanaf 2011 kwam ik elk weekeinde naar Limburg en eind 2019 verhuisde ik naar Weert. Sinds maart 2020 woon ik met Miriam in Posterholt.

Nu ben ik weer enthousiast bezig met fotografie, met een moderne camera en meestal in kleur.

 

Mijn doel en passie is om afbeeldingen te maken waarvan je vaak niet direct kunt zeggen wat je ziet, soms abstract, soms minimalistisch. En mijn kleurgebruik lijkt misschien wat ongebruikelijk maar dat komt door een kegeltjesstoornis waardoor ik de kleuren wat anders zie dan de meeste mensen; mijn beelden zijn pas af als de kleur mij aanspreekt.

 

Mijn afbeeldingen worden geregeld gebruikt door een uitgever voor de omslag van een boek of tijdschrift, vaak ook ter begeleiding van artikelen in het blad.

Foto-impressies Peter van Mierlo beekbodem 22-03-2022-62472043JPG



Naam: Carola Mokveld                

Discipline: Ruimtelijk werk, installaties, textiel

Woonplaats: Vught        

Website: www.carolamokveld.nl

E-mail: carolamokveld@gmail.com


Met nederig materiaal mooie dingen maken, dat is een van de sterke punten van Carola Mokveld. Carola Mokveld is voortdurend bezig met de dialoog tussen leven en kunst. Haar werk komt voort uit de dingen van alledag. Haar reizen, een afscheid, ontmoeting, kinderen. Tijdens een ziekte maakt ze kleine boekjes in bed, genaaid van snippers en fragmenten papier. Bij het afscheid van iemand die haar dierbaar is wordt diens gekoesterde vlieger beschilderd tot wandobject. Tijdens haar zoektocht naar haar oma, ontstaan herinneringsdoosjes en objecten. Enerzijds drukken haar werken 'dreiging' en 'vernietiging' uit, anderzijds gaan zij over 'verlangen' en de altijd blijvende 'hoop' Carola Mokveld werkt in dialoog met haar materiaal. Het materiaal heeft een bepaalde eigenheid waar je niet omheen kunt. In samenspraak met het materiaal ontstaat het beeld. En wel zo, dat het lijkt of het er eigenlijk altijd al is geweest.



4carolamokveldjpg


Margreet Scholten - van Berkel

Email: margreet1102@gmail.com

Website: www.paramenten.nl


Margreet werkt met textiel, papier en steen. Veel van haar werk is liturgisch textiel: stola’s kanselkleden, tafellopers. Dit zijn opdrachten van pastores en kerken en deze worden altijd in samenspraak met de opdrachtgevers vorm gegeven. Daarnaast is er autonoom werk. Dit kan textiel zijn maar ook, handgeschept, papier. Op deze materialen wordt met de hand of met de naaimachine geborduurd. De inspiratie hiervoor kan een bijbeltekst zijn maar ook vormen uit de natuur, haar eigen verhaal of iets wat het materiaal zelf biedt. Naast dit alles is er soms toegepast werk in de vorm van opslagtanks voor Shell Pernis, kerkramen voor Capelle aan de Ijssel, een t-shirt voor Greenpeace.


collage Margreet Scholtenjpg

Naam:                   Jeanne Tax

Discipline:             Beeldhouwen

Woonplaats:             Vught

Website:                www.jeannetax.nl

E-mail:                 jeannetax@gmail.com    

Jeanne heeft de klassieke opleiding beeldhouwen gevolgd op de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk.
Daarvoor heeft zij handvaardigheid gedaan en vele Cursussen/Workshops gevolgd om met een grote verscheidenheid aan materialen kennis te kunnen maken. Werkervaring op het gebied van beeldhouwen in steen- brons- hout en kunsthars heeft Jeanne opgedaan in een atelier in Rijen.

Haar beelden/composities zijn afgeleid van fantasieën- gebeurtenis- gevonden voorwerp, tekst of thema/concept: "Het Alziend oog"  "Game Over"  "Rok Rock".
Hiervoor zoekt zij een samenspel met materialen die voor handen zijn om zo te komen tot een beeld onder de noemer van Assemblage- Mixed Media
n/of Conceptuele kunst. Het idee/concept is het startpunt, dan het ontwerp, daarna het materiaal om te komen tot het uitwerken-groeien van een beeld-compositie in 3D.

Beeldhouwcollectief "Attitude" Margot Oomen en Jeanne Tax.
Als collectief ATTITUDE zijn we curator van de Terrastuin Grand Café De Zwaan Borkel & Schaft. Het hele jaar exposeren we onze beelden in deze tuin. In het voorjaar en de zomer vind er een wisselexpositie plaats met twee gastexposanten.

Paradijsvogels Jeanne TaxJPG

Naam:             Helga Troll

Discipline:       Beeldhouwen

Woonplaats:       Haarlem

Website:          www.helgatroll.com

E-mail:           helgatroll@upcmail.nl


Als figuratieve beeldhouwer werk ik graag met de klassieke materialen gips, klei, brons en steen. Centraal in mijn werk staan beelden van mensen en figurengroepen. In het werk is de verbinding van een traditionele beeldtaal met een actuele inhoud zichtbaar. Mijn inspiratiebron is de werkelijkheid om mij heen, waar het alledaagse een betekenis en een schoonheid kan hebben, die mij raken. Ik wil proberen daarvan iets over te brengen.

Ik ben begonnen met het weergeven van kerkelijke gemeenschappen in schilderijen en reliëfs, groepen mensen die een eenheid vormen te midden van de storm en onrust van deze tijd, figuren vol vertrouwen in de geborgenheid van het geloof. De familiegroepen en vader-en-kind-groepen staan in het verlengde hiervan.

Ik denk en hoop dat mijn geloof in de God van de Bijbel in mijn dagelijks leven en werk tot uitdrukking komt.

Samaritaan h 58 cm  brons 1983jpg

 


Jan Verdonk (1953)

www.iconen.nl


Toen ik in 1991 in Athene mijn leraar Neoklis ontmoette, moedigde hij mij aan om te kiezen voor het schilderen van iconen. Nu ontwerp ik nieuwe iconen, die ik uitvoer in de traditionele ei-tempera   of acrylverf.

Voor “Water en Vuur” heb ik drie gebruikelijke scenes samengevoegd in een icoon van het leven van de profeet Elia. Opvallend is, dat daarin de thema’s water en vuur echt een belangrijke rol spelen.

Het leven van de profeet Elia Jan Verdonkjpg


Roeli Willekes (1934) is een schilder. Haar compositie, lijnvoering en kleurgebruik leiden tot zeer karakteristieke beelden. Haar werken naar de natuur zijn overwegend figuratief met een neiging naar een bepaald impressionisme. In haar landschapsaquarellen speelt ze met land, water en lucht. De hoofdlijnen worden in forse lijnen in bruin weergegeven maar bij de verder invulling gaat ze spaarzaam om met slechts enkele kleuren. Forse lijnen en matig kleurgebruik kenmerken ook haar Bijbelse vrouwenfiguren. Waar zij zich laat leiden door impressies en emoties werkt zij vaker non-figuratief, zijn de lijnen eveneens zwaar aangezet en de kleuren vol en sprekend. Haar met transparante verf beschilderd glas geven, afhankelijk van invallend licht, uur van de dag of weersgesteldheid een steeds fluctuerend lichteffect.